WON: lessen in wetenschap
In het voorjaar van 2020 heeft onze school van minister van onderwijs Arie Slob toestemming gekregen om alle vwo-leerlingen het vak Wetenschap als schoolexamenvak aan te bieden. Het Koning Willem II College is daarin uniek in de regio en een van de weinige scholen in Nederland met Wetenschap als schooleigen examenvak.
Om dit bijzondere vak goed vorm te geven zijn we al enkele jaren aangesloten bij het landelijke netwerk ‘Wetenschapsoriëntatie Nederland’ (WON). Daarmee zijn we als enige Tilburgse school een zogenaamde ‘WON-school’. Dit netwerk van middelbare scholen en universiteiten zet zich in voor pre-wetenschappelijk onderwijs met als doel de leerlingen van het vwo nóg beter voor te bereiden op een vervolgstudie aan een universiteit. Van toekomstige studenten verwacht men een kritische, onderzoekende en actieve houding en het speciale vak ‘wetenschap’ doet een beroep op deze kwaliteiten.
We hebben een speciale leerlijn ontwikkeld, vanaf de atheneum/gymnasium brugklas tot en met 6 vwo, met als doel leerlingen te laten nadenken over de vraag wat wetenschappelijke kennis eigenlijk is, hoe je wetenschappelijk onderzoek doet en wat je daaraan zou kunnen hebben. Na het afronden van de leerlijn hebben leerlingen onder meer geoefend met allerlei wetenschappelijke onderzoeksmethodes zoals interviewen en enquêteren, hebben ze flink wat mediawijsheid opgedaan en weten ze hoe belangrijk (en lastig) het stellen van een goede onderzoeksvraag kan zijn.
In het brugjaar is het uitgangspunt voor de lessen wetenschap de verWONdering. Vanuit de van nature aanwezige nieuwsgierigheid van de leerling verzorgen we speciale onderzoekslessen, organiseren we onderzoekswedstrijden en werken we samen met wetenschappers van verschillende universiteiten in Nederland. Telkens koppelen we daarbij het denken over wat wetenschap ‘wetenschappelijk’ maakt aan het praktisch doen van onderzoek, zodat onze leerlingen aan den lijve ondervinden met wat voor uitdagingen en kansen wetenschappelijk onderzoek gepaard gaat en zich een duidelijk beeld kunnen vormen van wat ze van een academische vervolgstudie kunnen verwachten.